Csütörtökön jelent megy poszt “Öt közlekedési érdekesség Kőbányáról” címmel az Urbanisztika és közlekedés blogon.
Érdekesképp, mind az öt kőbányai érdekesség Pongráctelep szomszédságában van, érdemes végigolvasni a blogposztot, itt most csak felsoroljuk az közlekedési érdekességeket:
– Királyvágány (ami összeköti Kőbánya alsó és felső pályaudvarokat), a Hungexpo felé sétálva láthatjuk.
– 29-es villamos végállomás sínjei a Hungexpo (hajdani BNV) főbejáratánál (magát a sínleágazást a 37-es villamos vonaláról 2009-ben felszedték)
– HÉV-vasút kapcsolat: a Királyvágányon keresztül tud a BKV (saját dízelmozdonyával) vontatni HÉV szerelvényeket a gödöllői és csepeli HÉV-vonalak között, a MÁV sínpályáin. Ritkán, de előfordul, ezért halad egy látszólag használaton kívüli vasúti sínpár a Kerepesi út mellett (az Albertirsai út kereszteződéstől az Örs vezér teréig).
– Budapesti központi pályaudvar terv: egy alkalmas helyszín lehetne a lakótelepünk melletti külön szintű vasúti kereszteződés: a manapság már minimális teherforgalom miatt kihasználatlan Kőbánya alsó és felső pályaudvarokon van bőven hely egy fejlett, átszálló pályaudvar komplexum kiépítésére; viszont a városi tömegközlekedési kapcsolatok is erős fejlesztésre szorulnának egy Pongrác úti főpályaudvar létesítése esetén.
– A központi pályaudvar fenti tervét támogathatná az M2 metróvonal 1970-es évek óta tervezgetett leágazása Kőbánya városközpontjáig. E terv szerint a Pongrác út menti vasút túloldalán, az Albertirsai út és Korponai utca vonalában a Liget térig elvezetett metró szárnyvonalon lehetne akár egy Pongrác úti lakótelep-Hungexpo-központi pályaudvar című metrómegálló is (igaz, kb. olyan messze lenne a lakótelepünktől, mint most a kisföldalatti végállomása a Hungária körúti 1-es villamos megállótól).