Változás a Népligetben, elkezdhetik a Fradiváros projektet

A 444 mai cikke szerint hamarosan elkezdődhet a 2008 óta tervezgetett népligeti “Fradiváros” projekt megvalósítása, miután az OK Bau Kft. közbeszerzésen megnyerte a Népliget hátsó részén lévő Építők- és FTC sporttelepek bontását és a terület előkészítését egy összefüggő, teljesen a Ferencvárosi Torna Club kezelésébe kerülő sportkomplexum állami pénzből való felépítéséhez. Az eddig ismert tervek szerint a majdani Fradivárosban 80 ezer négyzetméteres csarnokrendszer lesz kézilabda- és jégkorongpályával, uszodával, négycsillagos szállodával, az utánpótláscsapatok kollégiumával, ökölvívó és birkózócsarnokkal és saját sportorvosi központtal.

A cikk érdekessége a benne közölt térképvázlat, ami vélhetően a 2013-ban bejelentett kormányzati Népliget-fejlesztési tervből származik, és érdekesen ábrázolja a Népligetet: mintha a mostani széles, de szinte teljesen használaton kívüli aszfaltutakat természetközelibb sétányokkal váltanák fel. Maga a tervezett Fradiváros (a piros szaggatott vonallal határolt területen) így gépjárművel csak a Vajda Péter útról lenne megközelíthető, azaz a várható forgalomnövekedés nem terhelné közvetlenül a parkot.

Kép: 444.hu

A témában keresgélve az interneten még a hvg.hu 2016.12.29-i cikkében olvasható némi érdemi tájékoztatás, a Népliget kormányzati fejlesztési tervét 2014-ben elkészítő Consultant Kft.-től. Innen vettük át az alábbi térképet, melyen a narancssárga vonallal körbevett terület egy tervezett, mindenki által igénybe vehető szabadidősportparkot jelent, ahol különböző szabadtéren űzhető sportok végzésére alkalmas területet javasoltak létrehozni. A tervet készíttető Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja (KKBK) közlése szerint a hobbisportolóknak egyebek mellett futókör, kerékpárpálya és extrémsportpálya is épül a park területén. Sárga vonal jelöli a tervezett Fradiváros területhatárát, de úgy tudni, a létesítmény ennél végül kisebb lesz majd, a nyugat felé való terjeszkedésnek ugyanis útját állja az elektromos művek egy állomása, amelynek az elköltöztetése nagyon költséges lenne.

Kép: hvg.hu

Egyébként 2008-ban még a Fővárosi Önkormányzat is beadott egy európai uniós revitalizációs pályázatot (melyről az Építészfórum itt ír); ez a meg nem valósult pályázat igazából csak kezdő lökést adott volna a Népliget felújításához a veszélyes rom állagú Nagyvendéglő újjáépítésével, egy nagyobb játszótér és egy promenád építéssel. Ezenkívül tavaly júniusban mi is írtunk a ReCity Magazin által szervezett civil műhelymunkáról, amely sok javaslatot dolgozott ki a Népliget közösségi célú megújításához.