Már bő két évvel ezelőtt ismertettünk az Index Urbanista egy cikkét, ami Öt közlekedési érdekesség Kőbányáról” címmel csupa Pongráctelep melletti közlekedési érdekességet mutatott be. Az egyik ilyen érdekesség egy vasutas terv, miszerint a hagyományos budapesti fejpályaudvarokat (Nyugati, Keleti, Déli) ki lehetne váltani egyetlen központi, átmenő pályaudvar komplexummal, praktikusan a legfontosabb fővárosi vasútvonalak keresztezésében: a Pongrác út és a Kolozsvári utca tengelyében.
Ez egy szakmailag megalapozott terv ugyan, kiegészítve azzal is, hogy a pályaudvar és a főváros között szükséges nagy kapacitású tömegközlekedési kapcsolatot biztosítandó, a 2-es metróról lehetne leágaztatni egy már az 1970-es évek óta tervezett szárnyvonalat, ami a Pongrác út (vagy Albertirsai út) mentén haladna Kőbánya városközpontjáig (a Liget térig). De ez csak egy szakmai terv a sok közül, a hivatalos fővárosi koncepciótervekben nyoma sincsen ezen alternatívának, pedig ennek megvalósulása ugrásszerűen javítaná lakótelepünk tömegközlekedési elérhetőségét…
Most csak azért játszadozunk el újra ezen szép pályaudvar-metrómegálló tervezet gondolatával, mert pénteken a Váltó nevű vasutas blogon egy friss poszt járta körül ezt a témát, két látványosan informatív térképpel szemléltetve, hogy gyakorlatilag az összes, Budapestet elérő vasútvonal és így vasúti járat (viszonylat) keresztülhaladhatna ezen a tervezett átmenő pályaudvaron, olyan közvetlen átszállást biztosítva, ami jelenleg csak időigényes tömegközlekedéssel működik a három régi fejpályaudvar között.
A blogposzt szerzője a Hungexpo vásártelepről nevezte el Budapest-Exponak a tervezett pályaudvar komplexumot, ami logikus is, mivel a kormány jelentős fejlesztéseket tervez(ett) itt a lefújt olimpia és a néhány év múlva itt megrendezendő vadászati világkiállítás és eucharisztikus kongresszus kapcsán, amik önmagukban is tömegeket vonzanának, amit a jelenlegi 10-es busszal nem lehetne kiszolgálni. (Mondjuk, a Hungexpo tömegközlekedési elérhetőségének javításával kapcsolatban az utóbbi egy évben homályos villamos fejlesztési tervek, gondolatok is felmerültek a médiában, ezekről utoljára idén február 6-án írtunk.)
Forrás: Váltó