Véletlenül botlottunk a BKK Zrt. trolibusz vonalhálózat fejlesztésről készített előzetes megvalósíthatósági tanulmányára, mely tartalmaz néhány Pongráctelepet is érintő, érdekes adatot, melyeket itt most közreadunk. A tanulmány ugyan 2013-ban készült, de vélhetően azóta nem változtak érdemben az utasforgalmi adatok lakótelepünknél.
A tanulmány 81. oldaláról fotóztuk ki az alább látható térképet, amely a közösségi közlekedés napi utasforgalmát (mindkét irányban) mutatja. A feltüntetett számadatok szerint a Pongráctelep mellett délről haladó vasútvonalon (Keleti pályaudvar) mintegy napi 66 ezer fő az utasforgalom, míg a keletről elhaladó vasútvonalon (Nyugati pályaudvar) mintegy napi 40 ezer fő az utasforgalom. A 37-es villamos vonalán az alábbi térképkivágat közepe táján piros P betűvel jelölt lakótelepünknél mintegy 8350 fő a napi utasszám, míg a 95-ös busz mintegy 8900 főnyi napi utasforgalmat bonyolít a Pongrác út alsó szakaszán.
Ezenkívül érdemes szót ejtenünk a tanulmány lényegi részéről, a trolibuszhálózat bővítésének tervéről is, melyről több változatot mutat be a tanulmány, értékelve a költségeket és a várható forgalomváltozásokat. Közvetlenül nem érinti egyik tervváltozat sem Pongráctelepet, de szinte mindegyik verzió tartalmazza a 9-es busz kiváltását trolival. Érdekesképpen, nem a 83-as trolibuszt, mint viszonylatot hosszabbítanák meg a Liget térig (visszakanyarodva a Szent László térnél), hanem a jelenleg a XIV. és VI. kerületben közlekedő 72-es troli vonalát hosszabbítanák meg mindkét irányban: Zuglóban nagy kitérővel az Örs vezér térig, míg a belvárosból a Kiskörúton, Kálvin téren át a Baross utcán és Kőbányai úton egészen a Liget térig vezetnék tovább a 72-es troli vonalát. Az alábbi képen az egyik térképváltozat látható a sok közül, amit a tanulmányban láthatunk; a kék vonal a 72-es troli tervezett meghosszabbított vonala. Ezen a térképen is piros P betűvel jelöltük Pongráctelep helyét.
Végül a közúti forgalomról is találtunk egy szemléletes térképet ebben a 2013-as tanulmányban, amin jól látható, amit személyesen is tapasztalnak Pongráctelep lakói: a Pongrác út a 2×1 sáv kapacitásához képest nagyon jelentős közúti forgalmat bonyolít le, ami a hétköznapi dugókban nyilvánul meg leginkább. Nem csoda, hogy a hosszútávú budapesti közlekedésfejlesztési tervekben szerepel a Pongrác út 2×2 sávra bővítése, de ennek megvalósítására elég csekély az esély a jelentős költségvonzata miatt. (A puszta építési költségek mellett talán még nagyobb teher a bővítéshez szükséges területek kisajátítása, ugyanis a Pongrác út be van szorítva két oldalról, így a bővítéséhez területet kellene elvenni a MÁV-tól, de le kéne bontani a Szolgáltatóházat is…) Ezen a térképen kék P betűvel jeleztük Pongráctelep helyét.
Forrás: Átlátszó.hu