Több évtizede szerepel különféle városrendezési tervekben, hogy a még mindig csak kis részletekben létező M4 autópályát a ferihegyi repülőtértől az Újköztemető mellett, az Élessarkon keresztül, majd az Albertirsai úton, végül a Salgótarjáni utcában vezetnék be egészen a Hungária körútig (és tovább, már főútként a Fiumei útig). Nyilván nem tenne jót a pongráctelepi lakosok egészségének, és a lakásainkat is erősen leértékelné egy ilyen autópálya, még ha zajvédő fallal is építenék, közvetlenül a lakótelep mellett. De nem véletlenül csak tervekben létezik már évtizedek óta az M4-es bevezetése a Hungária körgyűrűig, mert olyan sok kisajátítással és építési költséggel járna, hogy reálisan még évtizedekig várhatnánk a megépítésére.
Most pedig úgy látszik, hogy a tervekből is kikerül az M4-es Salgótarjáni utcai bevezetése, köszönhetően a változó korszellemnek, amikor már nem az a cél, hogy bevonzzák a belvárosba az átmenő és célforgalmú gépjárműveket, hanem a tranzitforgalmat minél kijjebb lévő körgyűrűn elterelni, az ingázókat pedig tömegközlekedésre átterelni az új trend.
Minderre a Budapest Portál cikke alapján figyeltünk fel: április közepe óta véleményezhető a Fővárosi Polgármesteri Hivatal által kidolgoztatott „Budapesti Mobilitási Terv 2030”. Ennek “II. Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat” című anyagában a Hungária körgyűrű helyett már egy újonnan létrehozni tervezett, külső körút, az ún. körvasúti körút mentén terelnék-lezárnák az autópályákról érkező autóforgalmat (lenti térképen a 3-as jelű, piros, szaggatott vonallal jelölt útvonal). Az ezen dokumentum 13. oldaláról kifotózott 7. ábrán be is jelöltük Pongráctelep helyét, a lila P betű alatt, nagyjából középen. Érdekes, hogy ezen térképen “tervezett hálózati elemként” látszik egy délnyugati kiágazás a 2-es jelű, kék színű, folyamatos vonallal berajzolt Hungária körgyűrűből. A tervezett kiágazás a Kőbányai út és Könyves Kálmán körút kereszteződésétől kiindulva tart a Csepel-sziget csúcsán át tervezett Galvani-hídon Dél-Budára. Ezen tervezett útvonal dél-budai és csepeli szakasza már eddig is ismert terv volt, azonban a IX.-X. kerületi része új vonalvezetésnek tűnik, amiről még nem találtunk egyéb, hivatalos információt az interneten. (A programjavaslat csak felsorolja és rangsorolja a különféle terveket, a részletek nem nyilvános háttéranyagokban vannak.)
Találtunk még egy érdekes térképet, ezt már a Közlekedésfejlesztési Beruházási Program (Stratégiai) Környezeti Vizsgálat című anyag 167. oldalán a 2021-2030-as évtizedben bevezetni tervezett dugódíjas övezet határa a térképen Pongráctelep térségében a Könyves Kálmán körút – Asztalos Sándor utca vonalon haladna. Ha egyszer tényleg bevezetik Budapest belső kerületeiben a dugódíjat, akkor esélyes, hogy a Salgótarjáni utcát is megpróbálják “ingyenparkolóként” használni azon ingázó autósok, akik a dugódíjas övezet határáig mindenképpen autózni kívánnak, és csak onnantól szállnának át tömegközlekedésre. Ez a valószínűség majd újra felszínre hozhatja a pongráctelepi parkolási díjfizető zóna kialakításának témáját, amiről 2018 tavaszán tartottunk Facebook-szavazást, sajátos okokból elutasító eredménnyel (erről szóló cikkünk itt olvasható). Az alábbi térképen Pongráctelepet piros színezéssel jelöltük középtájékon, a P014 felirat jobb alsó sarkánál.
(Az 5-1. ábra kis térképén látható zónarendszer az általános fővárosi közlekedésfejlesztési tervben elhatárolt területeket ábrázol, mely zónákban komplex módon fejlesztenék a közlekedést. A piros, “átmeneti” zónában a közlekedésfejlesztés fő rendezőelve a belváros és a külvárosok összekötésének javítása mellett a haránt irányú kapcsolatok fejlesztése és az átszállási (intermodális) kapcsolatok erősítése.)
Végül relatíve apróság, de említésre érdemes még, mert Pongráctelep közlekedési kapcsolatait ez is javítja, hogy a felsorolt projekt között ún. “eldöntött projekt” státusszal van feltüntetve a “Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítés” is, amit elvileg a következő években meg is valósítanak, bár itt megint nem tudunk semmi részletről. Remélhetőleg a Hungária körút déli részén haladó kerékpárutat észak felé összekötik a Róbert Károly körút menti bicikliúttal, és esetleg a meglévő kerékpárutakat is a gyalogosjárdákról ténylegesen különválasztott sávba vezetik…