Tényleg lesz vasúti megálló a MÁV-telep mellett

Amikor 2019. február végén bemutatták a 2011-ben bezárt Északi Járműjavító nyugati fertályába felépíteni tervezett új Közlekedési Múzeum pályázati nyertes látványterveit, szóba hoztuk ugyan a Törekvés Művelődési Ház mellett tervezett vasúti megállót, de igazából nem sok esélyt láttunk a megvalósulásra, azt gondolván, hogy mire majd sok év múlva el fog készülni a múzeum, addigra elfogyhat a pénz és a lendület is. Azonban most figyeltünk fel az Indóház Online (iho) tavaly augusztusi cikkére, miszerint az egész fejlesztést finanszírozó és kiviteleztető állam gyakorlatilag ezen vasúti megállót készül elsőként megvalósítani: a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már 2019 augusztusában közbeszerzést írt ki, melynek fő tárgya a vasúti közlekedési kapacitás növelés a Keleti pályaudvar és Kőbánya-felső között egy plusz vágány építésével, túlnyomórészt a térségünkben (nem a Pongráctelep és MÁV-telep felőli oldalon, hanem a túloldalon). De ez a közbeszerzés tartalmazza egy új vasúti megálló kialakítását is a Hungária körút és a Könyves Kálmán körút találkozásánál, gyakorlatilag a Törekvés Művelődési Ház és a MÁV-telep között.

A Hungária körúti felüljáró, ettől balra MÁV-telep, jobbra az Északi Járműjavító és a Törekvés Művelődési Ház. Itt fognak építeni vasúti megállót, várhatóan a következő egy-két évben. FOTÓ: Vörös Attila, IHO.

A leendő új Közlekedési Múzeum alábbi tervrajzán is látható a tervezett vasúti megálló helye, amiről a közbeszerzés annyit közöl, hogy kétszázötven méter hosszban épül ki ötvenöt centiméteres magasperon (Sk+55). A Magyar Közlönyben még júniusban jelent meg az a kormányhatározat, mely szerint a kormány a fővárossal egyetértésben támogatja a Közlekedési Múzeum javaslatát, hogy egy új vasúti megállóhely tervezését megkezdjék a néhai Északi Járműjavító mellett. A megállónak komoly hivatásforgalma is lehet, mivel jó átszállást tud nyújtani az 1-es, a 37-es és a 28-as villamosokra, valamint a 9-es buszra is. Továbbá két-háromszáz méterre található az 1-es villamos kőbányai úti és a salgótarjáni úti megállója is, ráadásul ezt a távot a jelenlegi romos járda helyett egy újonnan kialakítandó sétányon lehet majd megtenni. És természetesen nekünk, pongráctelepi lakosoknak is sokkal közelebbi vasúti megálló lesz ez a Keleti pályaudvarnál (vagy Kőbánya-felsőnél), így mi is hasznát vehetjük ennek az új közlekedési kapcsolatnak; a fejlesztés környékén lévő ingatlanok értékének várható növekedéséről nem is beszélve.

Azért a közbeszerzést így is többször meghirdették, mire végül decemberben nyertest hirdettek az R-KORD Építőipari Kft. mintegy 9,5 milliárd forintos ajánlatát elfogadva (“legjobb ár-érték arányt megjelenítő szempont szerinti ajánlat”). A nyílt közbeszerzési eljárás adatai egyébként itt elérhetőek, és az innen letölthető ajánlati elbírálásban olvastunk még egy érdekes részletet, miszerint zajárnyékoló falat is terveznek, de csupán 745 m2 kiterjedésben. Ez a nagyságrend ránézésre csak a MÁV-telep (józsefvárosi és kőbányai részének egyaránt) menti vágányok hosszát fedheti le, aligha fog elérni Pongráctelepig, bár igény az volna rá. (Zajvédelem kiépítésre gyakorlatilag csak vasúti pályafejlesztések során lehet kötelezni a MÁV-ot, de ez a plusz vágány és új megálló építés nem ér el a Csilla utca melletti vaspályákig.)

Forrás: Indóház Online