A Kőbányai Hírek 2021. januári számában is találtunk pongráctelepi érdekeltségű cikkeket, amiket alább szemlézünk.
Az újság 2. oldalán a kőbányai önkormányzati képviselők, polgármester és alpolgármesterek írásait olvashatjuk. Az oldal címe ugyan “Boldog új évet Kőbánya!”, de ez inkább a kerületi politikusok üzenőfala a választópolgároknak, a nevük mellett pártjuk rövidítését is feltünteti a lap, és feltűnően egyenlő terjedelemben vannak “kiporciózva” az üzenetek. Többségük az általános jókívánságokon kívül a koronavírus járvánnyal kapcsolatban írt a rendelkezésre álló rövid terjedelemben. A Laposdűlő városrészt lefedő 1. sz. egyéni választókerület képviselője, Papp Zoltán (DK, Demokratikus Koalíció) az újévi jókívánságon túl felsorolta a választókerületében 2021-ben elérni kívánt képviselői céljait is: a MÁV-telep burkolatlan útjainak leaszfaltozását, a csapadékelvezetés megoldását, a kutyafuttató vasút felőli elkerítését, Pongráctelepen a játszótéri homok gumitéglára cserélését és a Csilla utcai garázsok közti rész elkerítését, valamint a Bem lakótelepen a parkolás módosítását.
A 3. oldalon arról olvashatunk, hogy már a projektmenedzsereket és a műszaki ellenőröket keresik a Mázsa téri sportkomplexum kivitelezéséhez. Az állami beruházási ügynökség, a BMSK Zrt. a most kiírt, nyílt közbeszerzési eljárásban a kőbányai multifunkcionális sportcsarnok és uszoda megvalósításához szükséges beruházáslebonyolítói, mérnöki tanácsadói, szerelési, építési munkák projektmenedzsereit, valamint ellenőreit választja ki. Az Európai Unió hivatalos lapjában közzétett felhívásból számos adat kiderül a beruházásról. Így például az, hogy 3983 tonna betonacélt és 34 647 m3 betont építenek majd be, a komplexumban öt büfét és egy melegítőkonyhát alakítanak ki, a kapcsolódó útépítésekhez pedig 15 700 m2 aszfaltburkolat szükséges. A sportcsarnokban a mobil lelátókkal együtt 3068, míg az uszodában 500 ülőhely lesz. A parkolóházban 360 normál és 9 akadálymentes helyet alakítanak ki. A tetőt közel 4000 m2-en borítja majd zöldfelület, a sportközpont környezetében pedig több mint 8000 m2-nyi területet füvesítenek. A megközelíthetőséget új villamosmegálló szolgálja majd. A pályázók február 2-áig tehetnek ajánlatot a kivitelezést koordináló, illetve ellenőrző munkákra.
Milyen legyen a Népliget? — január 31-ig várják a véleményeket!
2020 végéig 2400-an mondtak véleményt a Népliget jövőjéről szóló stratégiai tervről, a főváros azonban szeretné elérni, hogy az online kérdőívet legalább ötezren kitöltsék. Ezért egy hónappal meghosszabbították a határidőt, január végéig lehet lakossági észrevételeket tenni az elképzeléshez ezen az oldalon. A közösségi tervezés célja, hogy a park a használói véleményének figyelembevételével újuljon meg. Fontos szerepe van a lakossági javaslatoknak azért is, mert a Népliget több helyrajzi számon fekszik, vegyes tulajdonú területek is vannak, az egységes elképzelést ezért a fővárosnak az állammal és a Kőbányai Önkormányzattal közösen kell kialakítania.
Közben folyik a park megközelíthetőségének tervezése. A Budapest Fejlesztési Központ két irányból nyitna bejáratot a Népligetbe. Egyrészt a Közlekedési Múzeum új otthona, az Északi Járműjavító felől. Az ehhez
szükséges új szabályozási tervet a Kőbányai Önkormányzat már elfogadta, a hatvan–újszászi vasútvonalnak lesz majd itt egy új megállója, hogy a Népligetből közvetlen bejárat nyíljon az Eiffel Műhelyházat és a Közlekedési Múzeumot is magába foglaló új kulturális negyedbe. A másik megközelíthetőségi útvonal az Üllői út felől nyílik majd, ahol a Déli Körvasút határolja le a parkot, ide is új vasúti megállót terveznek, ami átszállási lehetőséget is jelent a közeli 3-as villamoshoz és az Ecseri úti metrómegállóhoz, illetve majdan a ferihegyi repülőtérre is lehet innen vonatozni.
Jogszerű a Hős utcai szegregátum felszámolása – írják a lap 4. oldalán.
Nem éri hátrányos megkülönböztetés az Egyenlő Bánásmód Hatóság szerint a Hős utca lakóit, megállapításuk szerint az önkormányzat jogszerűen jár el. A Társaság a Szabadságjogokért és a Kontúr Egyesület fordult a hatósághoz az ügyben azt állítva, hogy a kerület vezetése úgy bontja le az ott lakók feje fölül a lakásokat, hogy eközben nem kárpótolja megfelelően őket, miközben a szegregátum megszüntetésének célja az integráció, a jobb életminőség megteremtése. Kérelmüket a hatóság fél éven át vizsgálta, majd elutasította.
Az 5. oldalon Dr. Pap Sándor, a kerület költségvetési tanácsnoka arról nyilatkozik, hogy a koronavírus járványhelyzettel járó gazdasági nehézségek ellenére a kőbányai költségvetés nagyon stabil. Bár a korábbi évekhez képest kevesebb bevétellel terveznek 2021-ben, de jut idén is fejlesztésre szépítésre. (Ezek szerint talán idén is lesz anyagi keret társasházi felújítási pályázatra, aminek segítségével újabb pongráctelepi társasházak újíthatnák fel a homlokzatukat.)
Kissé rejtélyes szövegű közérdekű plakátra figyeltünk fel a 14. oldalon, amivel kapcsolatban még érdeklődni fogunk a Kőbányai Polgármesteri Hivatalnál, és külön cikkben térünk vissza rá. A plakát szerint az önkormányzat a kerületi építési szabályzatáról szóló rendeletet, valamint a településkép védelméről szóló rendeletet tervezi módosítani a Hungária körút, Salgótarjáni út, Zách utca, Csilla utca, Pongrác út, Horog utca és a Kőbányai út által határolt területen. (Térképen nézve ez a MÁV-telep, a vasúti delta és a volt Északi Járműjavító területe.) Szabály szerint ilyenkor lakossági fórumot kell tartani, amit a járványhelyzet miatt most kizárólag elektronikus formában biztosít az önkormányzat: február 2-a és 10-e között lehet a fenti tervvel kapcsolatban javaslatokat, észrevételeket tenni, véleményt nyilvánítani, a hivatal@kobanya.hu e-mail címre megküldve – a a honlapon történő közzétételétől számított 8 napon belül.
Megérkeztek az első régi vasúti járművek a Közlekedési Múzeum leendő új helyének kiszemelt Diesel-csarnokba a volt Északi Járműjavító területén. Amint a járványhelyzet engedi, bárki megtekintheti majd őket, ugyanis az építkezést megelőzően időszaki kiállítással és programokkal várják majd a látogatókat. A Közlekedési Múzeum új otthonának építési munkái leghamarabb két év múlva indulhatnak el. A szép fotók miatt az egész cikket idemásoltuk a lap 9. oldaláról:
Finom helytörténet a 15. oldalon: Cukorkakirályok Kőbányán. A majd egész oldalas cikkben a XX. század első felében virágzó kőbányai édességiparról olvashatunk, a mai Egis Gyógyszergyár elődjétől a Dreher-Maul csokoládégyáron át a Knébl-féle cukorgyárig, melynek pongráctelepi “utóélete” is volt. A Halom utcai gyárban főleg szaloncukrokat gyártottak az 1947-es államosításig, ami után (1954-től) Knébl József Pongráctelepen, a 18-as épület légópincéjében indíthatott családi cukorkaműhelyt, ahol főzték a cukrot a vásárokban, trafikokban, mozikban kínált édességekhez: selyemcukorhoz, „kakasos nyalókához” és a kókusztekercshez, ez utóbbit a Knébl-család honosította meg hazánkban. Sajnos, a pongráctelepi családi műhely Knébl József 1963-as halálával megszűnt, de a családtagok által megőrzött-felkutatott írásos, képi, sőt filmes emlékek alapján 2016-ban mi is írtunk már a pongráctelepi műhelyről egy részletesebb cikket.
Forrás: Kőbányai Hírek