Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezetőjének Facebook posztját elemző IHO.hu cikk tartalmát közreadva számolunk be mi is a Csilla utcai harmadik vágány építésének aktuális helyzetéről. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. még 2019 nyarán írt ki közbeszerzést a fővárosi Keleti pályaudvar és Kőbánya-felső állomás közötti pályaszakasz kettőről háromvágányúvá bővítésére. A fejlesztés igen fontos, mivel a meglévő két vágányon két nagy forgalmú elővárosi vonal, a hatvani (80a) és az újszászi (120a) osztozik. A tenderen győztes R-Kord Zrt.-vel tavaly áprilisban kötött szerződést a NIF, majd nem sokkal később meg is kezdődtek a nettó 9 milliárd 488 millió 679 ezer 852 forint értékű beruházás előkészítő munkái.
A tényleges kivitelezés nemrégiben indult el, amit már Pongráctelep lakói is érzékelhetnek: nappal és néha éjszakai munkálatok zajai, új felsővezeték-tartó oszlopok lerakása a Csilla utcai vasúti töltésen. Ezenkívül már építik az új vasúti felüljárókat a harmadik vágány számára, emiatt vannak időnként sávlezárások a Hungária körúti aluljáróban (legközelebb most pénteken, június 18-án). A híd közelében, a kőbányai MÁV-telep mellett egy új vasúti megállót is létrehoznak, mely a volt Északi Járműjavító területén kialakítandó Közlekedési Múzeumot fogja majd kiszolgálni. És van egy másik, épülő felüljáró is, ez nincs szem előtt, mert a vasúti delta eldugott részén van, mi viszont lefotóztuk május végén.
A komplex fejlesztés célja, hogy a két vonalon még több elővárosi és távolsági vonat tudjon közlekedni a Keletibe. Mivel a vasút a leginkább környezetbarát közlekedési eszköz, a központi régió fenntartható közlekedésfejlesztése érdekében elengedhetetlen a fejlesztése, amihez nélkülözhetetlen a jelenleg naponta 42 ezer ingázót kezelő pályaszakasz kapacitásbővítése. A MÁV-telep mellett építendő új megállónál a 80a és a 120a vonalról érkező elővárosi vonatokról (S60, Z60, S80, Z80) lehet majd átszállni az 1-es villamosra. A BFK forgalmi modellezései szerint a megálló forgalma Zugló vasúti megállóéhoz (Thököly út) lesz majd mérhető: naponta akár 10 ezer utast is kiszolgálhat, ezzel a vonatok jelentős részének feleslegessé fogja tenni a Kőbánya / felső-rákosi megállást (Jászberényi út).
Mindez újra eszünkbe juttatja a kérdést, hogy vajon építenek-e zajvédő falat a Csilla utcai vasúti töltésre és a MÁV-telep mellé, hiszen sok (pongráctelepi) lakos már a mostani vasúti forgalmat is túl zajosnak érzékeli, és ugye a harmadik vágánnyal csak növekedni fog a zajterhelés. Nos, erről eddig nincs semmi konkrét hír, egyelőre még mindig csak ott tartunk, hogy a közbeszerzés mindössze 745 négyzetméter zajárnyékoló fal megépítését tartalmazza, ami 3 méteres magasság mellett igazán nem sok, de még azt sem tudjuk, hova van betervezve.
Ráadásul még februárban hívtuk fel a pongráctelepi (és MÁV-telepi) lakótársak figyelmét a 2021. február 10-ig véleményezhető kerületi építési szabályzat módosítására, aminek a “Beépítési terv” című tervlapján ugyan be van rajzolva létesítendő zajárnyékoló fal a MÁV-telep és a Pongráctelep Csilla utcai oldalán haladó vasútvonal mellett, de a tervdokumentáció környezetvédelmi fejezete gyakorlatilag szükségtelennek tartja ennek létesítését, mert a Keleti pályaudvar és Kőbánya-felső között építendő 3. vágány által generált többlet vasúti forgalom nem okoz olyan mértékű zajterhelést, ami ezt indokolná; illetve majd, esetleg, vizsgálatok, számítások alapján döntenének erről a dokumentáció készítői: a Budapest Fejlesztési Központ, BFK (állami szervezet). Azóta a BFK-tól annyit tudtunk meg, hogy ők a leendő Hungária körúti vasúti megálló melletti szakaszra értették a “nem olyan mértékű” zajterhelést, mert ezen a szakaszon maga a leendő harmadik vágány valóban távolabb esik a MÁV-teleptől. De ugye a meglévő forgalom most sem elhanyagolható, és a Csilla utcában a leendő harmadik vágány közvetlenül a most is forgalom alatt lévő két vágány mellett lesz (újjá)építve.
A zajárnyékoló fallal kapcsolatban az adhat okot némi optimizmusra, hogy a Kőbánya-felső pályaudvar és Hatvan között már felújított vasútvonal mentén gyakorlatilag minden lakott terület mellett építettek, vagy jelenleg is folyamatban van zajárnyékoló falak építése. Olyannyira, hogy az elmúlt hétvégén egy kőbányai biciklis kirándulás során arra csodálkoztunk rá, hogy Isaszeg külterületén, a Csilla utcai vasútvonal “folytatása” mentén, olyan részeken is zajárnyékoló falak állnak már, ahol nem többemeletes társasházak, pláne lakótelep, hanem csak egy-két sornyi kertes házak vannak, azok is majdnem olyan messze a vasútvonaltól, mint Pongráctelepen a Salgótarjáni utca a Csilla utcától. Ezt a távolságot a Google Maps segítségével szemléltetjük alább, az egyező méretarányú térképkivágatok bal alsó sarkában kiemelve a távolság mércét:
Az alábbi két fotón pedig azt próbáljuk szemléltetni, hogy Isaszeg déli külterületén milyen messze esik a zajvédő fal a kertes házaktól.
Forrás: IHO.hu