Budapest második legnagyobb közparkja a Népliget, mely azonban az utóbbi évtizedekben bár kertészetileg jól karbantartott, ugyanakkor szinte kihalt liget, mivel nincsenek sem rendezvények, sem egyéb vonzó funkciók, miközben a drogosok és a prostitúció inkább elriasztja a városlakókat. Az ezredforduló óta már többször, többen készítettek terveket, ötleteltek a Népliget “újratervezéséről”, hogyan lehetne újra vonzóvá tenni a budapestiek számára a parkot. Ilyen tervekről az utóbbi pár évben mi is beszámoltunk, mint pl. az állami pénzből megvalósuló “Fradiváros” projektről a Népliget hátsó részében lévő sporttelepek területén; egyetemisták ötletműhelyéről; sportegyesületek “bringapark” tervéről. Most pedig a legfrissebb “hivatalos” tervekről tudunk írni: a Kőbányai Önkormányzat az április 23-án, lakossági fórumon ismertette a márciusban elkészült Kerületi Építési Szabályzatot (KÉSZ) a Népligetre, mely a Könyves Kálmán körút – Kőbányai út – vasút – Üllői út által határolt területet fedi le. A népligeti KÉSZ itt olvasható, PDF-ben letölthető, alábbiakban mi csak tömören ismertetjük a lényegét.
A zöldfelületek állapota összességében megfelelő, csak néhány helyen szükséges kertészeti felújítás; ugyanakkor szükséges lenne egy-két tó kialakítása, ami növelné a park rekreációs vonzerejét. A lejjebb látható tervrajz szerint a Népliget déli felében (Óliget) alakítanának ki több kisebb-nagyobb tavat, csónakázási lehetőséggel, vízparti színpaddal. Ha már víz, jelenleg csak három ivókút van a ligetben, a tervezett fejlesztés jóval többet létesítene, továbbá illemhelyeket is, amelyek jelenleg teljesen hiányoznak. Ami a parkon belüli közlekedést illeti, a sétányok már komolyabb felújításra szorulnak, és a hajdani autó-motorversenyekre méretezett belső úthálózatot is a mai igényeknek megfelelően inkább sportbiciklizésre építenék át, futókörökkel kiegészítve. A Népligetet kettészelő Vajda Péter út fölött egy gyalogos-kerékpáros felüljárót is építenének. A Népliget négy sarka közelében “kaputérségeket” kell kialakítani a terv szerint, információs ponttal, ivókúttal, illemhellyel, vendéglátóegységgel. Új épületeket nem terveznek a ligetbe, a meglévők viszont többnyire felújításra szorulnak, különösen a Planetárium; míg a hajdani Nagyvendéglőt jelenlegi romjaiból korhű, eredeti formájában, az eredeti éttermi funkciójával építenék újra. Megszüntetni (áthelyezni) csak az ELMŰ 120 kV-os alállomását célozza a KÉSZ, de erre talán a legkisebb az esély, ennek nagyságrendileg 8-10 milliárd forintos költsége miatt, noha tényleg eléggé “tájidegen” és sok helyet foglal a park közepén ez a zárt terület.
A parkot határoló, Népligethez sorolt egyéb funkciójú területsávok közül a Népliget “mögött”, az Építők és az FTC sporttelepeit összevontan fejlesztenék multifunkcionális sportoló övezetté, a meglévő sportpályák mellett uszodát, jégcsarnokot is létesítve. A két sportteleprészt is egy gyalogos felüljáró kötné össze a Vajda Péter út fölött. A Kőbányai út melletti sávban, a Ganz Kapcsoló- és Készülékgyár körüli üres (lebontott) telekrészeken lakó- és irodaházak épülhetnek, míg a jövőre a Bajcsy Kórház mellé költöző Egészségház épületében iskola működhetne. A KÉSZ tervezi a Népliget megközelítési lehetőségeinek fejlesztését is. Ez részben olyan, reálisan megvalósítható elemekből áll, mint pár gyalogos folyósó nyitása a Kőbányai útról, illetve a vasút mellett feltáróút építése a Kőbányai út és Üllői út között. Már több egyeztetést igényel az a terv, hogy a 83-as trolit az Orczy tértől meghosszabbítanák a Tisztviselőtelepen (Elnök utcán) keresztül a Népligetig, hogy a belvárosi lakosok könnyebben elérhessék a parkot. Távlatilag pedig az Üllői úti vasúti felüljáró népligeti oldalán lehetne vasúti megállót létesíteni, sőt, magát a vasúti töltést is plusz két helyen vágnák át, a jelenlegi egyetlen, Vajda Péter úti átvezetés mellett, ezzel javítva a park megközelítését Kőbánya középső és déli lakóövezetei felől.
Tömören ennyit érdemes ismertetni a KÉSZ-ből, ami ugyan kerületi szabályozási terv, de mivel a Népliget a főváros tulajdona és a Főkert gondozza, ezért előzetes fővárosi terveknek és rendezési terveknek is megfelel; valamint a kormányzati sportfejlesztési célok miatt állami tervezési folyamathoz is igazodik a kőbányai szabályozás. Persze mindez csak tervezés, hogy ebből mi valósul meg, az pénzkérdés. Finanszírozáshoz lehet fővárosi és állami, valamint európai uniós pályázati pénzeket is rendelni, de így is több milliárd, vagy akár tízmilliárd forint nagyságrendű költséget jelent a KÉSZ-ben felvázolt felújítások és fejlesztések összessége. Egyelőre csak a sporttelepek fejlesztése biztos, ez részben már zajlik is (állami forrásból), a többi fejlesztés (többségének) időben nem túl távoli megvalósulásában pedig okkal reménykedhetünk, mivel a Népligettel észak felől szomszédos MÁV Járműjavító bezárt telephelyén olyan nagyszabású kulturális fejlesztések zajlanak, ill. lesznek a közeljövőben (Operaház Műhelyháza, Közlekedési Múzeum ideköltöztetése), hogy ezek mellett esélyes, hogy végre nekigyűrköznek önkormányzati és állami szinten a Népliget megújításának is.