Nemzetközi építészeti pályázatot hirdettek a Közlekedési Múzeum kialakítására a Pongráctelep szomszédságában

Az Index Urbanista mai cikkében ad hírt arról, hogy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nemzetközi, meghívásos pályázatot hirdetett, amelyen 15 sikeres magyar és világhírű külföldi építésziroda vehet részt. Olyanok, amelyek az elmúlt években nagyszabású múzeumi projektekkel, vagy történelmi környezetbe ágyazott kortárs építészeti alkotásokkal tettek szert hírnévre.

A Diesel-csarnok napjainkban. Fotó: Közlekedési Múzeum

A pályázat célja az Északi Járműjavító területén csarnokaiban kialakítandó új közlekedési múzeum építészeti megtervezése, alkalmazkodva az ipari műemlék jellegű adottságokhoz. A terület egyik emblematikus épülete a MÁV 1958–1962 között épített ún. Dieselcsarnoka, amely a 20. század ipari építészetének jellegzetes, a maga idejében korszerűnek számító mérnöki alkotása volt. Az épület déli része, az ún. Igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll. A mögötte elhelyezkedő kilenc párhuzamos hajóból álló, mintegy 110 méter hosszú csarnok alkalmassá tehető a múzeum nagyméretű műtárgyakból, például vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére.” – áll a múzeum közleményében.

A korábbi városligeti épülethez képest az új helyszínen több mint két és félszer akkora, 13 ezer négyzetméternyi kiállítótér áll majd az intézmény rendelkezésére. Míg az előző kiállítóhelyen csupán 80 eredeti jármű bemutatására volt lehetőség, az új tárlaton legalább 190 darabot láthat majd a közönség. Az új múzeumi épületegyüttes kialakítása rendkívül összetett építészeti és városfejlesztési feladat. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori Északi Járműjavító ún. Eiffel-csarnokában épülő Opera Műhelyházhoz. A két beruházás együttesen Budapest legnagyobb, barnamezős kulturális városfejlesztését alkotja, amely – a Népliget és a volt Józsefvárosi pályaudvar területének tervezett rehabilitációjával – alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti, alulhasznosított átmeneti zóna városszerkezeti pozícióját.

Forrás: Urbanista