Érdekes Urbanista-cikk az épülő Eiffel Műhelyházról

Az Index Urbanista blogja “Gigantikus acélkatedrális Kőbányán” címmel ma posztolt egy hosszú cikket a volt Északi Járműjavító területén épülő Eiffel Műhelyházról. Érdemes végigolvasni, mert rengeteg érdekességet tudthatunk meg az Operaház leendő háttérbázisáról. Például, hogy az 1886-ban átadott, hektárokban mérhető nagyságú (25 ezer négyzetméteres!) Eiffel-csarnok elnevezésnek semmi köze az Eiffel-tornyot tervező Gustave Eiffel francia mérnökhöz, még csak nem is az ő irodája építette (mint a Nyugati pályaudvart), hanem egyszerűen csak az Eiffel-toronyéval azonos építési technika, a szegecselt acélszerkezet miatt nevezik manapság Eiffel-csarnoknak a hatalmas épületet. További érdekesség, hogy a már 132 éves acélszerkezet 90 %-a tökéletes állapotban van ma is, ami jelentősen megkönnyítette a felújítást.

Az Urbanista fotója az Eiffel-csarnok felújításáról 2018. szeptemberben. További érdekes fotók az Urbanista cikkében.

Az eredetileg öthajós, de hosszában egyetlen összefüggő teret a felújítás során kisebb részekre tagolják, így helyet kialakítva nem csak az Operaház jelenleg szétszórt fővárosi telephelyeken működő összes raktárának és műhelyének, de egy próbaszínpadnak, kamaraszínháznak és étteremnek is, tetőtérben télikerttel, leghátul pedig rekreációs zónával a leendő mintegy ezer dolgozónak. Ráadásul az egész épület látogatóbarát elrendezésű lesz, mert nem csak a színházi előadásokat, nyílt próbákat lehet majd látogatni, hanem a férfi és női varroda, kalapos, parókás, cipész, ötvös, díszletkárpitos műhelyekben folyó munkát is megnézhetik a látogatók. A tervezettnél továbbhúzódó építkezés jelen állása szerint 2019. április elején lesz egy nyitó előadás, ősszel a hivatalos megynitó, és jövő év végére fejezik be teljesen az egész projektet kerttel és a B épülettel együtt.

Az operaházi koncepció szerint minden mellékfunkciót kitelepítenek ide, Kőbányára, Pongráctelep szomszédságába. Lesz egy próbaszínpad, amely méretében tökéletesen megfelel az Operaházénak, meg egy kis színház (a Bánffy-terem), ahol akár nyilvános próbákat vagy előadásokat is tarthatnak. Mivel idekerül a díszletraktár és jelmeztár archívuma, a műhelyek és egy csomó más kiegészítő tevékenység is, ha összeállt a produkció, az egészet kamionra rakják, és mint egy dobozos terméket, beviszik az Operaházba. Ott gyorsan színpadra állítják, és a főpróba után mehet is az előadás. Ahogy a főigazgató, Ókovács Szilveszter fogalmazott, az előadást itt feltöltik egy pendrive-ra, ott meg csak bedugják és lejátsszák.

Az Operaház látványterv fotóinak galériája innen is megnyitható..

Az Eiffel-csarnok az 1867-2011 között működő volt Északi Járműjavító legnagyobb csarnoka, főbejárata a Köbányai úton lesz a jelenleg a telephely nevét viselő villamosmegállónál, míg a csarnok másik vége alig pár száz méterre van Pongráctelep délnyugati sarkától – légvonalban, mert a csarnokot a kutyafuttatótól elválasztó vasúti töltésen nincs átjárás, így a kultúrára igényes pongráctelepi lakosok is csak az egész telephelyet nagy ívben megkerülve (nyugatról a Könyves Kálmán körúton, keletről a Horog utcán), a Kőbányai úti bejáraton tudnak majd bemenni – mint az alábbi, Google Maps-ból szerkesztett madártávlati térképen látható.

Forrás: Urbanista