A Magyar Időkről Magyar Nemzetre frissen átkeresztelt napilap pénteken közölt interjút Tarlós István budapesti főpolgármesterrel, aki fővárosi beruházásokkal kapcsolatban vett részt a szerdai kormányülésen, és az interjúban közölt néhány, Pongráctelepet is közelről érintő információt.
Az egyik téma a kormányülésen a Hungexpo területének nagyszabású fejlesztése volt. A kőbányai vásárvárosban 11 elemből álló, csaknem ötvenmilliárd forintos beruházás valósul meg. Ezen a szerdai kormányülésen Tarlós közlése szerint eldőlt az, hogy a közlekedést is érintő projektben meghatározó lesz az a fővárosi önkormányzat álláspontja. Ez azt jelenti, hogy a közlekedésfejlesztési koncepciót gyakorlatilag a főváros dolgozhatja ki. Két nagy, nemzetközi rendezvény is érintett a Hungexpo kapcsán. Az egyik a 2020-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus, a másik a 2021-es Vadászati Világkiállítás.
Ennyi a lakótelepünket érintő rész az interjúból, de ez is érdekes. 2017-ben mi is közreadtuk a médiában körbefutó híreket egy különös villamosvonal tervéről, miszerint egy teljesen szigetüzemben működő sínpárt építenének a 2-es metró Pillangó utcai megállója és a Hungexpo vásártelep főbejárata között (gyakorlatilag az Albertirsai út mellett). Egy ilyen útvonalú villamos gyakorlatilag csak a nagyobb vásárok idején közlekedne, mint a 100-asról 10-esre átszámozott busz, de míg buszokat könnyű máshonnan alkalmilag átirányítani a látogatói forgalom kiszolgálására, a sehova nem csatlakozó villamospályát fixen meg kellene építeni és külön szerelvényeket is vásárolni rá – ez így nem túl gazdaságos terv, még akkor is, ha a 2016-ban államosított Hungexpo területén 2020-ban Eucharisztikus Világkongresszust, 2021-ben pedig Vadászati Világkiállítást terveznek megtartani. Éppen ezért érdekes Tarlós István közlése, mert a fővárosi önkormányzat részéről elvárható olyan közlekedésfejlesztés támogatása és kivitelezése, amely rendezvények közötti időszakban is használhatóak lehetnek a fővárosi lakosok számára.
Ehhez a leglogikusabb megoldás az ezredfordulón megszüntetett 29-es villamos felszedett vágányainak visszaépítése lenne a 37-es villamos Pongrác úti felüljárójától a Hungexpo bejáratáig (vagy tovább, a Lóversenypálya bejáratáig, sőt, akár a Pillangó utcai metrómegállóig). Ezen verzió lenne valószínűleg a legjobb a pongráctelepi lakóközönség számára, mivel így a 37-es villamos mellett megjelenő új villamosjárat sűrűbb menetrendet eredményezne a belváros (Blaha Lujza tér) felé, ráadásul, a két nagy nemzetközi rendezvény miatt vélhetően alacsonypadlós villamos szerelvényeket is hoznának erre a vonalra. Az anyagiak valószínűleg nem akadály, mert az Index február 6-i, igen alapos cikke szerint már most összesen mintegy 50 milliárd Ft költségvetést tervez a kormány csak a 2021-es vadászati expóra, és állítólag ezen nagy összeg 3/4-e kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekre kell…
Ezenkívül abban is reménykedhetünk, hogy a nagyszabású tervezgetések során a rendezvények látogatóinak legális parkolási lehetőségeit is érdemben bővíteni fogják, mivel már most is feszültséget okoznak a Hungexpóra érkező autósok, akik a helybeli lakosok elől foglalják el a helyeket nem csak az alapvetően Pongráctelepnek épített Salgótarjáni utcai parkolóban, de nagyobb rendezvények idején még a lakótelepen belül is minden lehetséges helyre beállnak, miközben “békeidőben” sincs elég parkolási lehetőségük a pongráctelepi autósoknak. Tavaly tavasszal már körbejártuk egy pongráctelepi parkolási díjövezet lehetőségét, sőt, a Kis-Pongrác lakótelep Facebook oldalon szavazást is rendeztünk erről, aminek az eredménye érdekes lett (alacsony részvétel, mindössze 100 szavazat mellett), ezért nem is jeleztünk parkolási övezetet kérő lakossági igényt a kőbányai önkormányzat felé.
Forrás: magyarnemzet.hu