Két hét múlva hétfőn, a Kőbányai Önkormányzat és a Kőbányai Bringás szeretettel várja a kerékpározás iránt érdeklődőket a Kőbányai Kerékpáros Fórumra. Sosem volt még ilyen alkalom, ki kell használni, mi is elmegyünk saját kérdésekkel, javaslatokkal. A fórumon való részvétel ingyenes!
Időpont: 2020. január 27. hétfő 18:00-20:00 óráig
Helyszín: Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ, 1-es terem
1105 Budapest, Szent László tér 7-14.
Mivel Pongráctelepen is élnek bringások, mi is gondolkoztunk a közlekedési és parkolási lehetőségek javításán és alább ismertetjük az eddigi gondolatainkat, javaslatainkat – természetesen Pongráctelep-központú szemlélettel. Aki szeretne hozzászólni ezekhez, netán saját javaslatot tenne, mi elvisszük a fórumra, ha megírja nekünk e-mailben a pongractelep@gmail.com címen, esetleg kommentbe, üzenetbe a Facebook oldalunkon, vagy akár a fórumot kezdeményező Kőbányai Bringás Egyesületnek a kobanyaibringas@gmail.com címre.
KERÉKPÁR TÁROLÁS, PARKOLÁS PONGRÁCTELEPEN
Információt kérünk a fórumon, hogy hol tart a kőbányai önkormányzat a tavaly novemberi közmeghallgatáson említett, lakótelepekre tervezett közterületi, zárható bringatárolókkal kapcsolatban, van már konkrét koncepció? Pl. sorba rakott boxok, vagy egylégterű közös épület? Bérleti díj, stb.? Vagy csak esőtetővel ellátott kikötő, de akkor lehetőleg térfigyelő kamera rálátásával?
Pongráctelepen vannak, akik csak azért nem közlekednek munkába biciklivel, mert a 37 nm-es kislakásokban és pincékben nincs hely, és lift nélkül amúgy sem cipekednének naponta a második-harmadik emeletre. Őket biztosan érdekelné egy zárható közterületi bringatároló lehetősége. Szerintünk Pongráctelep több részén is lenne hely ilyen tárolóknak, pl. a Csilla utca két végén, a Pongrác útnál és a Közösségi háznál.
KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉST KÖNNYÍTŐ JAVASLATOK PONGRÁCTELEP KÖRÜL
Amit a legegyszerűbb megvalósítani:
A Zách utca egyirányú részén szembe is mehessen a bringás: egyrészt elfér még a TEK harci járművei mellett is, másrészt, amikor majd sporttelep lesz a Hős utcai gettó helyén, a MÁV-telepről és Pongráctelepről a relatíve nagy távolság (1 km) miatt kényelmesebb lesz bringán megközelíteni, mint gyalog.
Amire előbb-utóbb költenie kell a Budapesti Közút Zrt.-nek:
A Pongrác út déli szakszán a nyomvályúk és kátyúk javítása: a nyomvályúk lemarása a Horog utca és Kőbányai út között mindkét oldalon, egyéb úthiba javítás a Horog utca és Gép utca között a nyugati oldalon. Jelenleg a bringásnak kerülgetnie kell az úthibákat, amivel feltartja a gépjárműforgalmat.
Ami kerületi költségvetésből a szomszédsági kapcsolatokat is javítaná:
A Csilla utca kiépítetlen szakaszán (a kutyafuttató szélén) 1,5 méter széles járda a Főgáz-telephely kerítése mellett: javítaná Pongráctelep és MÁV-telep gyalogos kapcsolatát, valamint a pongráctelepi bringásoknak könnyítené a Könyves Kálmán körút elérését; továbbá lásd még a Salgótarjáni út – Élessarok folyosó koncepciót.
Ami teljesen fővárosi illetékesség, csak informálódni szeretnénk róla:
Mit lehet tudni a Hungária körgyűrű tervezett bringás felújításáról/kiépítéséről? Tényleg lesz, mikorra lesz kész, és a meglévő, részben kőbányai részhez is hozzányúlnak, menetirányhelyes sávokká építik át? A Könyves Kálmán körúti vasúti aluljáró kerékpár útjának falát is ennek keretében fogják felújítani, vagy csak (talán) a Közlekedési Múzeum megvalósítása kapcsán tervezett gyalogos aluljáró és vasúti megálló kiépítése mellett költenének erre is
Végül egy nagyvonalú koncepció, ami fővárosi illetékesség, de a kőbányai önkormányzat és a MÁV támogatása is kellene hozzá (a költségigényről nem is beszélve):
Új bringás folyosó a Fiumei út és a Jászberényi út között, Pongráctelep érintésével. Ehhez szerkesztettük az alább látható térképet, amin jobban átlátható a lényeg: meglévő kisforgalmú utak összekötése két vasúti felüljáróval és több oldalági kapcsolódással. Ez a legrövidebb, szinte lámpás keresztezés nélküli bringás útvonalat biztosítaná a XVII. kerület és a belváros között, és nem mellesleg Pongráctelep kerékpáros közlekedési kapcsolatát is jelentősen javítaná elsősorban Kőbánya észak-keleti része felé (Hungexpo, Örs vezér tere).
A koncepció gyenge pontja a két vasúti felüljáró, mivel ezek extra építési költséggel, engedélyeztetési procedúrával járnának.
Ami a költségeket illeti, az Asztalos Sándor utcai vasúti felüljáró esetében az eredetileg a tavaly nyári Maccabi Európai Játékokra felépíteni tervezett MTK sporttelep déli bejáratához is terveztek egy gyalogos felüljárót a 37-es villamos mellett, így ezt biciklis közlekedésre is alkalmassá lenne jó kiépíteni (a kormány hivatalosan még támogatja az MTK sporttelep megvalósítását).
Ami a Pongrác út és a Kőbánya-alsó vasúti teherpályaudvar kerékpáros áthidalását illeti, a Hungexpo tavaly ősszel kezdődött felújításának-fejlesztésének összesen 50 milliárd Ft-os költségkeretén belül még nem ismert tartalmú közlekedés fejlesztés is lesz, ami remélhetőleg a 37-es villamos felőli kapcsolat újraépítését is érinti. De akár visszaépítik a hajdani 29-es villamos vonalát, akár nem, egy gyalogos sétányt jó eséllyel építhetnek a Hungexpo főbejáratától a 37-es villamos Pongrác úti felüljárójáig, külön felüljáróval – és akkor ezt is csak biciklis rámpával kellene kiegészíteni…
A Pongrác út és Kőbánya-alsó vasúti pályaudvar áthidalásához két alternatív felüljárót is berajzoltunk a térképre:
- Közlekedési szempontból a 37-es villamos felüljárója mellett lenne logikusabb kiépíteni egy bringás-gyalogos felüljárót, ami a nyugati oldalon a Salgótarjáni útra vezethetne le, a keleti oldalon pedig a Hungexpo és Kincsem Park főbejáratához, illetve Élessarok felé lehetne bringás utat könnyen kiépíteni. Hátránya ennek a verziónak, hogy a felüljáró nyugati oldalán kevés a hely az építkezésre: a 37-es villamos megállójának leginkább a troligarázs felőli oldalán látszik hely bringás felüljárónak, ami egyrészt egyenesen levezethetne a villamos töltés mellett a Zách utcai kereszteződésig, másrészt még talán lenne hely a Kőbányai Garázs kerítése mellett egy visszafordítónak a Pongrác útra is.
- A Keleti pályaudvar és Kőbánya-felső pályaudvar közötti vasútvonalak Pongrác úti felüljárója kevésbé praktikus bringás szemszögből, mert az ide elképzelt kerékpáros felüljáró nyugati oldala a Csilla utcába vezethetne le, bár a fentebb említett, kutyafuttatós járda további kapcsolatot biztosítana a Hungária körútig. Viszont ezen verzió előnye, hogy a vasúti felüljáró pilléreinek északi oldalán most is van egy kiépítetlen vágánynak való hely, valamint a felvezető utak kiépítésére is van hely a vasúti töltés északi oldalán. A MÁV már aligha tervez ide egy plusz vágányt, mert a megszüntetett Józsefvárosi pályaudvarba tartó, jelenleg kihasználatlan vágányokat építteti át a Keleti pályaudvarba tartó forgalom kapacitásának növeléséhez. Vagyis itt, a vasúti felüljáró északi oldalán biztosan volna hely kiépíteni egy kerékpáros felüljárót.
A Pongrác úti bringás felüljáró(k)hoz kapcsolódó fejlesztési javaslat Kőbánya-alsó túloldalán az Albertirsai út és Korponai utca összekötése („áttörés”). Erre már a 2000-es évek óta törekszik a kőbányai önkormányzat – de ha belátható ideig nem lenne erre pénz, szerintünk egy bringautat még mindig lehetne építeni az Albertirsai úttól a MÁV-kertészet mellett a 37-es villamos aluljárójáig. Ez önmagában is használható lehet a Kőbánya délnyugati része és a Hungexpo, Kincsem park között biciklizőknek, illetve bármelyik Pongrác úti kerékpáros felüljáró verzióhoz kapcsolódhatna (lásd a térképen).
Végül, a Salgótarjáni út – Élessarok bringás folyosó keleti végéig eltekintve Pongráctelepről, az Élessaroknál jelenleg nem látunk semmilyen észak-déli irányú biciklis keresztezési lehetőséget (járda nincs (!), az autók között araszolni csúcsforgalomban, pláne fölfelé, nagyon nem vonzó). Ezen az áldatlan állapoton segíthetne az Élessarokra tervezett intermodális közlekedési csomópont kiépítése – de vajon gondoltak-e a tervezésnél a bringásokra is? Addig csak a Kőbánya-felső vasútállomás gyalogos aluljárója felé lehet kerülni, ha valaki biciklivel akarja észak-déli irányban keresztezni az Élessarkot.