Az ország egyik legnagyobb színpadát építik rövidesen az Eiffel-csarnokban

Országos és helyi médiumok híradásai alapján honlapunkon 2015 nyarán írtunk részletesen arról, hogy állami finanszírozásból a Pongráctelepet délről határoló vasútvonal túloldalán lévő, 2011-től bezárt MÁV Északi Járműjavító legnagyobb csarnokába, a műemléki védettségű Eiffel-csarnokba fog költözni a Magyar Állami Operaház teljes háttérbázisa: raktárak, műhelyek, stúdió és próbaszínpad. A kormány múlt évi döntése alapján mintegy 14,5 milliárd forintból fogják felújítani és átépíteni az 1886-ban épített, acélszerkezetű csarnokot, melynek méreteire jellemző, hogy fénykorában egyszerre 95 mozdony is elfért benne.

2016.03.30_opera.hu_Eiffel-csarnok felujitas elott

Az Eiffel-csarnok belülről jelenlegi állapotában. Fotó: www.elsosorban.opera.hu

 

Kobanyai Operahaz_latvanyterv_01

A látványterv bal alsó sarkában a Kőbányai út látható a 28-as villamos vonalával, a jobb felső saroktól pedig “légvonalban” csak pár száz méterre van a Csilla utca – Gyöngyike utca sarka.

A Kossuth Rádió G7 című műsorában húsvétvasárnap beszélt Ókovács Szilveszter igazgató a beruházásról, pár újabb részletet is említve. Az ún. Eiffel Műhelyházban az Operaház próbacentruma, raktárközpontja, gyártóbázisa lesz. Ez egy olyan típusú háttérbázis lesz, ami a világban minden komoly operaház mögött megvan, csak a budapesti Operaházban vannak méltatlanul kis helyre beszorítva ezek a funkciók. Az Eiffel Műhelyház átadása 2017 tavasz végefelé várható, egy Mozart-töredék előadással, majd lesz egy ünnepélyes megnyitó is egy Robert Devereux operaelőadással, Edita Gruberova világhírű koloratúrszoprán fellépésével. Ehhez természetesen megfelelő színpad is kell, az Eiffel-csarnokon belül fogják kiépíteni a Bánffy Kisszínházat 340 ülőhellyel és nagyzenekari árokkal, megtervezett akusztikával.

2016.06.30_MTI_Okovacs Szilveszter az Eiffel-csarnokban

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az Operaház leendő műhelyházának otthont adó, egykori MÁV Északi Járműjavító üzem Eiffel-csarnokában 2015. szeptember 6-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán

A rádióműsor itt hallgatható meg, 0:40-2:37 perc között van szó az Eiffel Műhelyházról. Az Eiffel Műhelyház átadása után 2017 nyarán várhatóan be fogják zárni magát az Operaházat, hogy 9 hónap alatt, 2018 tavaszáig teljes körűen felújítsák. Vagyis ezen 9 hónapban gyakorlatilag Pongráctelep szomszédságában fog működni a Magyar Állami Operaház, és természetesen a felújítás után is megmarad az Eiffel Műhelyház, ahol leginkább próbaelőadásokat nézhet meg hosszabb távon is a közönség. Na de, ha Pongráctelepen is laknak operakedvelő emberek, nekik a közvetlen közelség ellenére is kerülniük kell meglehetősen nagy távon, mert a lakótelepünket délről határoló vasútvonalakon nincsen semmilyen közvetlen átjárás az Északi Járműjavító felé, hanem csak a Pongrác út – Horog utca – Kőbányai út, vagy a Salgótarjáni utca – Hungária körút – Kőbányai út felé, jókora kerülővel tudják majd elérni az Eiffel Műhelyház leendő Kőbányai úti főbejáratát.

Azonban lehet, hogy mégis lesz egy, a pongráctelepi operarajongóknak kedvező “hátsó bejárat” is, ugyanis egy kőbányai helyi rendezési tervben feltűnik egy vasútvonal alatti útvonal átvezetés: a Zách jelenleg MÁV-telepi zsákutcája lenne meghosszabbítva-átvezetve a az Északi Járműjavító telkére, ahol a egyrészt az Eiffel-csarnok egyik vége van, másrészt a vasútvonalak mentén a Népliget/Kőbányai út Egészségház felőli sarkához juthatunk majd ki. Az alábbi Google Earth madártávlati térképen pirossal berajzoltuk az aktuális rendezési tervek szerint létesítendő új útvonalat. Ebből az is látható, a Pongráctelepről kiindulva ez a leendő új útvonal nagyságrendileg (sajnos) nem lesz rövidebb az Egészségház jelenlegi legrövidebb, Horog utcán végig vezető megközelíthetőségénél.

2016.03.30_Operahaz_Eiffel-csarnok_Google-Earth