Villamos épülhet a Hungexpóhoz – de nem a Pongráctelep mellett?

A címben foglalt kérdés nagy bizonytalanságot takar. Hétfőn jelent meg a Magyar Közlönyben a 1563/2017. (VIII. 28.) Kormány határozat, amely az állam által 2016-ban felvásárolt Hungexpo vásártelepen 2021-ben megrendezésre kerülő Vadászati Világkiállítás előkészítéséről rendelkezik. A kormányrendelet 4. pontja szerint a “kormány egyetért a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpont könnyebb megközelíthetősége érdekében a közösségi közlekedés kapcsolatainak fejlesztésével; 7. (pont) felhívja a  nemzetgazdasági minisztert, hogy a  nemzeti fejlesztési miniszter és belügyminiszter bevonásával gondoskodjon az  6.  pontban foglalt célok megvalósításához szükséges, legfeljebb 4000,0 millió forint forrás rendelkezésre állásáról a Helyi önkormányzatok támogatásai fejezetben”.

A kormányrendelet fenti rendelkezéseivel kapcsolatban máris megjelentek bennfentes sajtóhírek, a Napi.hu információi szerint a villamosközlekedést fejlesztetné a kabinet – bár busszal ma is megközelíthető a Hungexpo -, vélhetően az Őrs vezér tér irányából közlekedő 3-as és 62-es villamos Fehér úti megállójától vezetnék el az Albertirsai úton a vonalat a Hungexpóig.

A HVG.hu cikke szerint sem a hajdani 29-es villamos leágazását építenék újjá a 37-es Pongrác úti felüljárójától, hanem az új villamos a Pillangó utcai metróállomástól indul majd és az Albertirsai út mentén jut el az Expó térig. Tudomásuk szerint a tervek azzal számolnak, hogy a villamos a Pillangó utcai 2-es metróállomás mellé áll be a járat, gyors átszállást biztosítva. Onnan az Albertirsai útra kanyarodik majd, ahol a Hungexpót ma kiszolgáló 100-as busz buszsávja helyén megy egészen az Expo térig. Ott sem a 29-es villamos egykori hurokvégállomásán fordulna meg, hanem bemenne a Hungexpo területére, és ott végállomásozna.

Térkép: HVG.hu

Pongráctelepi lakók szemszögéből sajnos egyik verziónak sem tudunk szívből örülni, mert egy tisztán Albertirsai úti közlekedésfejlesztéssel nem javulna érdemben lakótelepünk tömegközlekedési helyzete, mivel a fenti tervek szerint az új villamosvonal Pongráctelephez legközelebbi megállója a Hungexpo bejárata előtt lenne, de az már túl messze van gyalog, legföljebb az Örs vezér tere – Pongráctelep útirányban lehet vonzó alternatíva a helybelieknek, persze csak a rendezvények idején.

Ha a 29-es villamos évekkel ezelőtt megszüntetett pályáját építenék újjá, akkor – még ha csak rendezvények idején járna is a Hungexpo-villamos -, éppen a 37-es villamos hétvégi, 15-20 perces követési idejét sűrítené be számunkra kellemes mértékben egy ilyen járat a Blaha Lujza tér és a Pongrác út között…

És ha már csak helytörténeti emlék marad a 29-es villamos, alább megemlékezünk róla.

A 29-es és a 29Y villamos útvonala. Forrás: Wikipédia.

Az Albertirsai úti Lóversenypálya 1925-ös megnyitásától közlekedett a hajdani 29-es villamos a Blaha Lujza tértől (betétjárata a Keleti pályaudvartól) a mai 37-es vonalán, a Pongrác úti felüljáró után külön sínpályán lekanyarodva az Albertirsai útra. A Budapesti Nemzetközi Vásár (BNV) 1974-ben költözött a Városligetből a lóversenypálya melletti, korábbi mezőgazdasági kiállítás-vásártelepre, idővel a BNV adta a 29-es villamos forgalmának javát, ezért ez a járat már az 1960-as évektől csak időszakosan közlekedett. A rendszerváltás utáni gazdasági lejtmenet a BNV-k sorozatának is véget vetett 1992-ben,  innentől egyre ritkábban indult el a 29 és 29Y villamos, 1996-ban már 100-as jelzéssel közlekedtek a BNV 100. évfordulója alkalmából, ezt követően a BNV főbejárata előtt az Örs vezér teréről induló, 100-as busz áll meg, amit július elején számoztak át 10-esre, mert a 100-as viszonylatszámot az új repülőtéri (expressz) buszjáratnak adta a BKV.

Az 1996-os BNV után a 100-as villamos járatait különjáratokként hirdették meg, tehát csak külön megrendelésre közlekedett volna, de ilyen megrendelésre végül nem került sor. 2000-ben a vonal egy – a 37-es villamosétól eltérő – szakaszáról ellopták a felsővezetéket, melyet nem pótoltak. A 37-es villamos 2012. évi felújításakor leválasztották a vonalhálózatról a 100-as rövid önálló szakaszát, viszont az elágazásnál megfigyelhető, hogy a leágazó vágányoknak is megépítették a síntalpakat, illetve helyet hagytak a váltóknak is.