Pongráctelep mellett fog haladni a reptéri vasút

A hvg.hu február elsejei cikkében arról ír, hogy az állam elkészítette a végleges(nek tűnő) terveit a reptéri vasútnak. Az elmúlt két évtizedben már többször nekikezdtek a tervezésnek, de a nagy költségigény miatt mindannyiszor hamvába holtak a korábbi kezdeményezések. Legutóbb, 2017-ben a kínai állami tulajdonú CRRC is bejelentkezett, hogy vasutat építsen a Liszt Ferenc repülőtér és a budapesti belváros között. A saját pályán haladó vonalat a kínaiak egy 2017-es terv szerint saját finanszírozásból is építenék, és 30 évig maguk is üzemeltetnék. A vonatok a Keletiből indulnának, és csak Kőbánya-Kispesten állnának meg, egyharmad részben magaslaton haladnának. A jegyár egy útra több mint 3000 forint lenne. Ez a vonal a Csilla utcai töltéseken haladna el Pongráctelep mellett. Eredetileg a Keleti pályaudvar és Kőbánya-Kispest között nem állna meg a kínai reptéri vasút, de 2017-ben még aligha számoltak a Hungária körút/Könyves Kálmán körút fölötti vasúti felüljáróhoz és a leendő, új Közlekedési Múzeum mellé tervezett vasúti megállóról, aminek közbeszerzését tavaly folytatták le.

Ehhez képest most a már 2016 óta készen álló állami terv megvalósulására látszik esély, az innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár, Schanda Tamás közlése szerint: “A jelentős költségigényű beruházás a kormány későbbi döntésének függvényében a 2021 és 2027 között rendelkezésre álló európai uniós közlekedésfejlesztési forrásokból valósulhat meg.” Az állami tervek szerint a MÁV üzemeltetné a vasutat, amelyet uniós forrásból építenénk meg. Ezen verzió szerint a vonatok a Nyugati pályaudvarról indulnának, és a már meglévő vasútvonalon haladnának Kőbánya-Kispestig, utána pedig épülne egy kiágazás. A sínek a reptérről tovább haladnának, Monor előtt térnének vissza a cceglédi fővonalra. Ennek a verziónak az lenne az előnye, hogy nemcsak Budapestről, hanem az ország szinte egész keleti feléről is átszállás nélkül elérhető lenne a ferihegyi reptér vasúton. Az alább látható térkép szerint a MÁV-reptéri vasút megállna Kőbánya-alsón is (Mázsa tér), ezzel igazán jó közlekedési kapcsolatot kínálva a pongráctelepi lakosoknak (is) a ferihegyi repülőtérre.

A kék vonal a kínai terv, a piros vonal a MÁV-terv; pöttyök a megállók. A sárga folt Pongráctelep területe.

Az államtitkár közlése kitért az egész projekt realitására is: a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma 2010-hez képest megkétszereződött, a légikikötő tavaly már több mint 16 millió utast szolgált ki. Az egyre növekvő utasszám pedig megköveteli, hogy a repülőtér és a főváros között gyors, kényelmes és környezetbarát összeköttetés épüljön ki – így egyre valószínűbb, hogy a 2021-2027 európai uniós költségvetési ciklusban juthat pénz a reptéri vasút kiépítésére (is).

Forrás: HVG.hu