A társasházi éves beszámolókról

A társasházaknak minden év május 31-ig van idejük arra, hogy elfogadják a képviselők előző évről szóló pénzügyi beszámolóit. Az alábbiakban sorra vesszük, milyen szempontokra érdemes figyelnie a tulajdonosoknak elfogadásakor.

A képviselőknek két típusú beszámolót kell készíteniük: egyet a társasházi, egyet pedig a számviteli törvény szerint, utóbbiban mérleg és eredménylevezetést is végezve. A közös képviselők általában csak a társasházi törvény szerinti beszámolót terjesztik a közgyűlés elé, a tulajdonosok azonban igény szerint kikérhetik a másik elszámolást is.

Elsőként ezért a leggyakrabban használt, társasházi törvény szerinti beszámolókat mutatjuk be, egy későbbi cikkünkben pedig ismertetjük a részletesebb számviteli elszámolásokat is.

Tulajdonosként leginkább ezekre figyeljenek a közgyűlés előtt kapott anyagokban:

1) A tervezetthez képest mekkora bevétele volt a társasháznak? Minek tudható be a várt összegtől történt esetleges elmaradás?

2) Az előzetesen számítottnak megfelelően alakultak-e a kiadások? A beszámoló közgyűlésen nyugodtan kérdezzen rá, ha valamelyik tételben jelentős eltérést talál!

3) Ellenőrizze a társasház egyenlegét, amely a társasház gazdálkodását minősíti. A lakóközösség vagyonvesztésére utal például, ha a tulajdonosok közösköltség-tartozása nagyobb volt, mint a felújítási alapba gyűjtött összeg, a pozitív eredmény ugyanakkor lehetőséget nyithat társasházi felújítások, beruházások előtt.

4) A beszámolónak tartalmaznia kell az előző évben végzett karbantartási, javítási és felújítási munkákat is, legalább a munkák megnevezésével, valamint költségének feltüntetésével.

2016.05.27_Eves beszamolo es koltsegvetesi terv

A társasházi törvény kritériumai az éves beszámolókkal szemben:

– A tervezett és tényleges bevételek felsorolásánál a társasházzal szembeni közös költség és más tartozásokat is részletezni kell, valamint közölni kell az azok behajtására tett intézkedéseket is.

– A tervezett és tényleges kiadások megjelenítése fajtánként bontva, vagyis külön feltüntetve az igénybevett szolgáltatásokat és az egyéb kiadásokat. Amennyiben üzemeltetési költség is szerepel a közös költségben, akkor itt annak összetételét is részletezni kell, továbbá egyenként meg kell nevezni a karbantartáshoz sorolt munkákat és költségüket.

– A beszámolónak tartalmaznia kell a bevételek és kiadások különbségéből fakadó egyenleget is.

– A lakóközösség vagyonáról készült leltárt és a társasház egészét terhelő kötelezettségeket, például korábbi hitelfelvételt.

– Kötelező továbbá mellékelni a beszámolóhoz a társasház összes tulajdonosának közös költség egyenlegét, név szerinti bontásban.

– A jogszabály 2014-től hatályba lépő változtatása után a rezsicsökkentés eredményét is szerepeltetni kell a beszámolóban, közszolgáltatásonként és tulajdonosonként. A rezsicsökkentési teendőkről következő cikkünkben olvashat részletesen!

A számviteli törvény szerinti beszámolókat egy következő cikkünkben mutatjuk be!

Forrás: KözösÜgyek.hu