Két év után szerződést kötöttek Eiffel-csarnok átépítésére, most már tényleg szomszédunkba költözik az Operaház

Lassan halad Pongráctelep szomszédságában, a Csilla utcai vasúti töltés túloldalán lévő (2011-ben bezárt) MÁV Északi Járműjavító legnagyobb csarnokának, az Eiffel tervezte, műemléki védettségű Eiffel-csarnok átépítésének az előkészítése. Már jó pár éve született döntés arról, hogy az Operaháznak helyszűke miatt szüksége van egy külső háttérbázisra, próbacentrum és műhelyház funkciókkal. Ráadásul most, az évad végén bezárt az Operaház, hogy teljeskörű felújításon essen át 2018 végéig, ez időszakban ugyan az Erkel Színházban játszák folyamatosan az operaházi repertoárt, de az Eiffel-csarnokba is terveztek már előadásokat pár éve. Ezután is az itt kialakítandó Eiffel Műhelyházban működnek majd a kellékeknek, jelmezeknek, díszleteknek fenntartott raktárok és műhelyek. Próbatermek is lesznek (akkora próbaszínpaddal, mint ami az Operaházban is van), a 400 fős színházterem az előcsarnokban lesz.

A háttérben a felújításra váró Eiffel-csarnok a Magyar Állami Operaház és az Erkel Színház leendő műhelyháza és próbacentruma a budapesti Kőbányai úton 2016. július 27-én.
Fotó: Máthé Zoltán, Index.

Sajnos, két korábbi tender sikertelensége miatt eddig semmi nem történt a szomszédban, de most a 444.hu figyelt fel arra, hogy az európai uniós közbeszerzési értesítőben megjelent, hogy a még tavaly decemberben meghirdetett harmadik tenderen a Magyar Állami Operaház gyorsított eljárásban megegyezett a Strabag Építő Kft.-vel, amely a tervezett 8 helyett végül 11,9 milliárd forintból alakítja ki a próbacentrumot és műhelyházat a hajdani villamosmozdony-javító csarnokban és a környező épületekben. Ezen hír alapjában talán még idén valóban el is kezdődnek az átalakítási munkálatok.

A volt Északi Járműjavító (vagy Főműhely) területén még sok nagy belterületű csarnok és egyéb épület van jelenleg kihasználatlanul. Az utóbbi hetekben keringő sajtóhírek alapján várhatóan szeptemberben dönt a kormány arról, hogy a Közlekedési Múzeumot a lebontott városligeti helyéről milyen másik helyre költöztessék, és a kiállítandó járművek nagy helyigénye miatt erősen esélyes, hogy a Kőbányai úti csarnokokra esik a választás. Ez esetben igencsak és örvendetesen felfejlődne a kulturális kínálat lakótelepünk déli szomszédságában, ahova viszont a magas vasúti töltés miatt csak nagy kerülővel (Horog utca, Hungária krt.) juthatnak majd el a pongráctelepi lakosok, bár ez egyen a legnagyobb gondunk, ugye. (Egyébként, a Pongráctelepet is magában foglaló Laposdűlő kőbányai városrész részletes rendezési terve fejlesztésként előírja a Zách utca átvezetését a Csilla utcai vasúti töltés alatt – ha ez valamikor a valószínűtlen jövőben megvalósulna, akkor egyenesen az Eiffel-csarnokhoz jutnánk át a Zách utcából. Azért a fenti madártávlati térképen pirossal berajzoltuk ezt is.)

Forrás: 444.hu