A 2011-ben bezárt MÁV Északi Járműjavító üresen árválkodó csarnokai közül idén a műemléki védettségű Eiffel-csarnokot kezdték el átépíteni az Operaház háttérbázisának ide költöztetése céljából, erről már több cikkben írtunk, utoljára ebben a posztban.
Most pedig a magyar kormány arról határozott a Magyar Idők napilap szerint, hogy a Városligetből már kiköltöztetett Közlekedési Múzeumnak ugyancsak a Pongrácteleppel délnyugati irányban szomszédos iparterületen jelöltek ki új helyet. A kormány szerdai döntése értelmében az előzetes tervekben szereplő mintegy 30 ezer négyzetméteres múzeumi épületkomplexumban, az ún. Dízelcsarnokban helyezik el a múzeum nagy járműveit. Az összesen héthektáros területen új restaurációs és raktározási központ, dokumentumtár, szabadtéri kiállítás is helyet kaphat. Az újság úgy tudja, hogy a kötött pályás kapcsolattal is rendelkező új múzeumi központban lehet a nosztalgiajáratok végállomása is.
A 2009-ben bezárt, azóta üresen álló Északi Járműjavító a hazai vasúti jármű- és mozdonygyártás, -javítás fellegvára volt. A múzeum fő épülete az úgynevezett Dízelcsarnokban kap helyet, amely nemcsak a Kőbányai úthoz esik közel, de a Könyves Kálmán körút és az 1-es villamos felől is könnyen megközelíthető lesz a projekt részeként tervezett új köztéren és bejáraton át. A múzeum tervezése a kormánydöntés nyomán jövő év elejétől megkezdődik. A szomszédos, úgynevezett Eiffel-csarnokban a Magyar Állami Operaház fejlesztése valósul meg, ezáltal új kulturális negyeddé formálják az elhanyagolt X. kerületi ipari zónát.
A mostani döntés előzménye, hogy a Liget Budapest projekt koncepcióját május 17-én felülvizsgálták. A kormány úgy döntött: a Közlekedési Múzeum fő kiállítóhelye nem a Városligetben, hanem új helyszínen, nagyobb területen, a közlekedési gyűjtemény teljes spektrumú bemutatását lehetővé tevő környezetben valósulhat meg.
Vitézy Dávid, a jelenleg csak raktárakban “létező” Közlekedési Múzeum igazgatója Facebook posztjában be is rajzolta az új Közlekedési Múzeumnak helyet adó csarnokokat, amiket mi az alábbi madártávlati Google Earth térképen feliratozással jelöltünk meg. Vitézy írása szerint az új helyszínen az intézmény újra nemzetközi szinten is jegyzett, a világ vezető közlekedési múzeumai között számon tartott kiállítóhelyként, tudásközpontként és családi szabadidős célpontként születhet újjá. A tervezett új állandó kiállítás korszerű eszközökkel mutatja majd be a magyar közlekedéstörténet legfontosabb tárgyi emlékeit, a térképektől a gőzmozdonyokig, a kontinens első metrójától az Ikarus-gyár legfontosabb járműveiig. Ennek érdekében a Múzeum korábbi gyűjteményének aktív bővítésébe kezdtek, illetve számos régi jármű restaurálását tervezik. Az új állandó kiállítás a tervek szerint a reformkortól indulva mutatja majd be a magyar közlekedés történetét egészen napjainkig és kitekintéssel a jövőre is.