Opera gálaesten jártunk a szomszédban

A nemzeti ünnepünk előestéjén, augusztus 19-én tartotta meg az Operaház Eiffel Műhelyháza a hivatalos nyitóünnepségét (próbaüzem alatt látogatható előadások már tavaly is voltak). Ezzel egy hosszú átmeneti időszak végére értünk: még 2015-ben döntött a magyar kormány, hogy a Magyar Állami Operaház a Kőbányai úti volt Északi Járműjavító (2011-ben zárt be) legnagyobb műemlék jellegű ipari épületében, az ún. Eiffel-csarnokban építheti fel új műhelyházát, próbaszínpadait, zenetermét és kelléktárát. A 2017-ben indult átépítés a környezetrendezéssel együtt idén év elejére fejeződött be, majd a koronavírus járvány késleltette a nagyközönség számára az eredetileg március végére meghirdetett hivatalos megnyitást.

Az Eiffel Műhelyház fogadóterében megnézhető makett már közel van a jelenlegi állapothoz (még nem találtunk friss, publikus drónfotót). Alul a Kőbányai út, balra a parkosított szabadtéri rendezvényhelyszín gőzmozdonnyal és ipari műemlék kéménnyel.

A 2015-ben indult folyamatot folyamatosan figyelemmel kísértük az Eiffel Műhelyház kategória alatt összegyűjtött cikkeinkben. Azért tulajdonítunk nagy jelentőséget ennek a kulturális beruházásnak, mert lakótelepünk sok bezárt vagy rossz állapotú területtel van körbevéve (ideértve pl. a Hős utcai gettót is), amik a jelenlétükkel és (rossz) hírükkel, vagy akár közvetlenül is rontják Pongráctelep ázsióját, az itt lakók életminőségét, valamint a pongráctelepi lakások értékét. És természetesen azért is örülünk az Eiffel Műhelyház megnyitásának, mert ezzel egy új színfolttal gyarapodott a kőbányai, pongráctelepi lakosok kulturális programválasztéka, úgyhogy megragadtuk a lehetőséget, és elmentünk a tegnap esti gálára, amit a koronavírus járvány miatt még nem magában a Műhelyházban, hanem a mellette kialakított parkban tartottak meg. (Így az Eiffel Műhelyház belsejéről még mindig csak a tágas előcsarnokot ismerjük, de alkalomadtán igyekszünk saját kézből beszámolni a teljes épületről.) Alábbiakban elsősorban a helyszínre koncentrálva számolunk be a “parkfoglaló” gálaestről, saját fotókkal illusztrálva.

A 18:00 órai programkezdés jó félórát csúszott, mivel lassan haladt a látogatók beléptetése – igazából ez volt az egyetlen jelentős negatívum, amin jelentősen javítani kell még, de ezt betudhatjuk kezdeti nehézségnek is. A lassú bejutással járt, hogy több száz ember úgy torlódott fel a főbejárat előtt, hogy a Kőbányai út északi oldalán igazából nincs is járda, csak egy bicikliút, a 28-as villamos sínpárja, és egy félméteres füves sáv a volt Északi Járműjavító kerítéséig – ez utóbbin sorakoztak fel az egyébként türelmes látogatók, gyakorlatilag egy villamosmegálló hosszúságban. A helyszűke miatt rendőrök és biztonsági emberek figyeltek a bicikliútra és a villamosforgalomra, hogy ne legyen baleset. Az autóval érkezők közül csak néhány kiváltságos hajthatott be az Eiffel Műhelyház saját parkolójába, a többiek a Kőbányai út túloldalán találtak maguknak helyet (ez utóbbi lehetőség viszont hosszabb távon megszűnhet, ha megvalósul a Kőbányai út átépítési terve).

A 18:00 órára kitűzött kezdéskor még az Egészségházig ért a sor.

Az udvarra bejutva már gyorsan zajlott a belépőcsomag átvétele: papírtasakban programfüzetet, legyezőt, tollat és Eiffel-logós szájmaszkot találtunk. A koronavírus járvány miatt az eredetileg a Bánffy-terembe tervezett megnyitó ünnepség helyett az Eiffel Műhelyház nyugati oldalán kialakított egyhektáros parkot rendezték be szabadtéri előadáshoz: színpad, világítás- és hangtechnika, szektorokba rendezett széksorok és hatszögletes járólapok. A klasszikus szabadtéri nézőtér mögött nem klasszikus lehetőségek is várták az ezért (bizonyára) külön fizető nézőket: asztalok-székek, nyugágyak, a füves részen pedig (ingyenes regisztrációhoz kötött) pokrócokra heveredve is lehetett élvezni a gálaestet, igaz innen csak a kivetítőt lehetett látni. A legkülönlegesebb hely egyértelműen az udvaron elhelyezett gőzmozdony teraszként berendezett szeneskocsija, ahonnan a VIP vendégek szinte páholyból láthattak rá a színpadra. (A gőzmozdony stílszerű emléket állít a Kőbányai úton 1867-2011 között működött vasúti járműjavításnak. Még egy gőzmozdony van magában az Eiffel Műhelyházban is, a tágas előtérben.) Az opera.hu-n olvasható hivatalos beharangozó szerint 2020 db jegyet terveztek eladni erre a gálaestre – a látottak alapján nagyjából sikerült is, a nézőtér széksorai szinte teljesen megteltek.

A hazánkban egyelőre elég lanyha járványhelyzet miatt nem volt kötelező, csak ajánlás a maszkviselés, de a nézőknek lefeljebb egytizede viselt maszkot (vegyesen sajátot és a műhelyházasat). A székek szorosan egymás mellett voltak, de a műsor jellegénél fogva mindenki nyugodtan ült a helyén, csak a két szünetben volt nagy mozgás a stand jellegű büfék és a mobilvécék felé. Ez utóbbit éreztük még negatívumnak, hiszen a szabadtéri nézőtér mellett van közvetlenül maga az Eiffel Műhelyház; persze, lehet, hogy a szabadtéri nézőlétszám volt jóval több az épület közönség számára fenntartott mellékhelyiségeinek kapacitásánál.

Maga a szabadtéri helyszín egyébként saját nevet kapott, az esti sötétben is világító tábla szerint ezentúl Kodály park néven gyakorlatilag olyan önálló helyszíne lesz az Eiffel Műhelyháznak, mint az épületen belül pl. a Bánffy-terem. Az egyik szünetben azt is megtudtuk Ókovács Szilvesztertől, az Operaház főigazgatójától, hogy Kodály Zoltán mindhárom színpadi művét a Magyar Operaháznak írta, ezért is róla nevezték el a parkot. A tágas téren a gőzmozdony mellett még egy ipari műemlékként megőrzött, magas téglakémény feltűnő látványelem, közvetlenül a szabadtéri színpad mellett. Ez a kémény külön nevet kapott, szójátékkal élve Kéméndy Jenőről, száz évvel ezelőtt élt, neves jelmez- és díszlettervezőről és szcenikusról.

A Kodály park, kivetítő, a színpad, a Kéméndy kémény és a gőzmozdony.

Az időjárás kegyes volt a gálaesthez: a tiszta égbolt alatt kb. 23 fokról indult a hőmérséklet, enyhe szellővel, azaz sem a napokban oly gyakori nyáresti zivatar, sem a hőguta nem fenyegette a nézőket. Ugyanakkor a nyárias ruhába öltözött nézők egy része sötétedés után már enyhén fázott is a 20 fokban, egy helyben ülve, hiszen ez nem ugrálva bemelegedős koncertélmény volt.

Maga a gálaest jól sikerült: az Operaház két, egymást váltó zenekara, a három magyar és egy német karmester, az Operaház énekkara, a 22 magyar operaénekes és a sztárvendég Jonas Kaufmann tenorista mind odatették magukat a gálaest három részében – nem zavartatva magukat az időnként Kőbánya felett forduló repülőgépek (szerencsére nem erős) zajától, amit mi azért nem sorolunk a negatívumok közé, mert ez a helyszínnel járó adottság (bizonyára a Műhelyház beltéri színpadaira már semmi nem szűrődik be). A Kőbányai út forgalma egyáltalán nem hallatszott a nézőtérig, és a másik irányból, a vasúti forgalmat is csak az előadások közötti csendes szakaszokban lehetett néha hallani. Pongráctelepi füllel szinte nem is volt zavaró a repülőgépzaj, de a gálaestről készült filmfelvételről remélhetőleg azért le tudják majd keverni ezt. (A hangosítás amatőr füllel általában jónak tűnt, de a konferálások során akadozott.)

Egyébként, bár az Eiffel Műhelyház északi vége légvonalban csak 250 méterre van Pongráctelep délnyugati sarkától, a lakótársak visszajelzései alapján a gálaest nem hallatszott el a Gyöngyike és a Csilla utcáig, miközben az Üllői úti Groupama Arénában rendezett könnyűzenei koncertek szinte élvezhető hangerővel hallhatók még lakótelepünkön is, hogy a Hungária körúti Hidegkuti Nándor Stadion szpíkerjének hangerejét ne is említsük az amerikai futball mérkőzések idején.

Az ipari műemlék Kéméndy kéményből csak látványelemként párologtattak gőzt.

A gálaest majdnem éjfélre nyúlt végén a nézők gyors távozását a BKV külön 9-es buszai és felsorakozott taxik is segítették. Távozáskor vált feltűnővé még egy látványelem: a Kőbányai úti kerítés utcai oldalára rögzített, nagy méretű felirat, ami a szép emlékű magyar hajlított fénycsöves feliratokat idézi meg, de ez igazából tényleg egy városias sugárúttá átépíteni tervezett Kőbányai úton mutatna jól, nem annyira a 28-as villamos pályája mellett.

Látványos “cégér” nem annyira hozzáillő utcai környezetben.

Az összességében jól sikerült “Parkfoglaló” estnek nevezett gálaműsor után további színpadi előadások lesznek, már magában az Eiffel Műhelyházban (persze ebbe még bezavarhat a járványhelyzet újra fellángolása). Az opera.hu műsor oldalán lehet helyszínre is szűrni: az Eiffelben jelenleg egy balett- és három opera előadás szeptemberi premierjére lehet jegyet vásárolni.